

Når du skal indrette et kontor, er der flere faktorer, der spiller ind. Dårlig indretning kan nemlig være skyld i megen ubehag hos medarbejderne – og det kan så føre til diverse sundhedsproblemer, som f.eks. smerter i ryg og nakke, hovedpine og i værste tilfælde endda stress. Derudover fører det også til nedsat produktivitet og dårligere resultater. Det er derfor meget vigtigt at prioritere kontorindretningen. Vi har her samlet 3 faktorer, der spiller ind, når du gerne vil indrette et kontor, hvor medarbejderne er sunde, glade og effektive.
Kontormøblerne
Kontormøblerne har stor betydning for produktiviteten og også arbejdsglæden. Der er nemlig ingen, der glæder sig til at sidde i en ukomfortabel kontorstol dag efter dag eller være tvunget til at sidde ned dagen lang. Det er derfor en god idé at investere i kontormøbler, da det er her medarbejderne bruger det meste af deres tid på kontoret, og her kan ergonomiske kontormøbler gøre en verden til forskel. Det er naturligvis ikke helt billigt at investere i kontormøbler af høj kvalitet, men det er noget, der for alvor kan ses på bundlinjen med bedre resultater og mere produktivitet.
Støjniveauet
Støj er et problem på mange kontorer rundt omkring – og det er virkelig en faktorer, der nedsætter koncentrationen og dermed også produktiviteten. Det er derfor vigtigt at tage hensyn til støjniveauet, når man indretter et kontor. Det kan gøres på flere forskellige måder. Man kan f.eks. investere i lydabsorbenter, så støjen ikke vandrer rundt på hele kontoret eller man kan placere medarbejdere, der larmer langt væk fra alle de andre medarbejdere. Man kan dog også investere i en såkaldt telefonboks til kontoret. Det er et slags ekstra rum inden på kontoret, som kan bruges til lige det, man har behov for. Det kan f.eks. bruges som kontor for de medarbejdere, der har behov for ro og fred, det kan bruges som mødelokale, så der ikke foregår alt for meget snak ude i det store kontorlokale. Der er mange anvendelsesmuligheder. Læs mere om telefonbokse her: https://telefonboks.dk/.
Indeklimaet
Indeklimaet er en vigtig faktor, da det – ligesom støj – påvirker arbejdsindsatsen blandt medarbejderne. Den forkerte belysning, dårlig udluftning og forkerte temperaturer kan nemlig forstyrre medarbejderne både direkte og indirekte, og det kan nedsætte koncentrationsevnen og dermed produktiviteten. Det er derfor vigtigt at sørge for at der er ideel arbejdsbelysning på kontoret, bliver luftet ud flere gange om dagen for at sikre frisk luft og naturligvis også at sørge for at der altid er en behagelig temperatur på kontoret året rundt.