Husker du din offline markedsføring?

De fleste erhvervsdrivende ved nok, at det er vigtigt at reklamere for sin forretning. I dag er mange aktiviteter samlet online, hvilket giver god mening, da der findes mange brugere. De fleste vil gribe til deres Google-søgemaskine, når de skal finde en service, hvad end nær eller fjern, da det er her, man søger efter information nu til dags.

Dertil har de sociale mediers indtog gjort, at der naturligvis også skal rettes fokus her. Der er dog forskel på, hvilke sociale medier man skal benytte – de min jo kan have enten B2C eller B2b kunder, hvis ikke begge typer.

Men betyder den store fokus på digital tilstedeværelse, at man slet og ret bør glemme de ’gode gamle’ offline kanaler? Nej, faktisk ikke.

Læg ikke alle din æg i samme kurv!

Det gamle ordsprog om ikke at lægge alle æg i samme kurv er en god analogi at have in mente, når det kommer til markedsføring. Man skal naturligvis kende sine brugere, og huske sine personaer uanset strategivalg, men med de mange muligheder i dag er der god chance for at reklamere succesfuldt på forskellige måder.

Af offline aktiviteter kan det være værd at investere i materiale som brochurer og stickers. Det at kunne give potentielle kunder noget fysisk at holde i hænderne kan have en god effekt. Desuden kan elementer som netop stickers være med til at skabe øget kendskab, når de bliver klistret på f.eks. computere eller placeres i byrummet, på uddannelsesinstitutioner m.v.

Det kræver naturligvis, at din sticker har noget pondus og potentiale til at blive spredt viralt på denne måde.

Bemærk i øvrigt at stickere desuden let kan placeres i æsker, gavekurve eller kommes ned i en indkøbspose, så dine kunder får det med sig helt automatisk.

Som forretning er det værd at investere i en flot grafisk profil, der fanger interessen hos kunderne og tydeligt signalere, hvilket type brand eller service, du repræsentere.

De offline tiltag skal naturligvis kombineres med de online for fuld effekt. En vellykket kampagne kan generere stor værdi.